Przedstawiam scenariusz zajęć otwartych, które przeprowadziłam w klasie II. Dołączam do scenariusza arkusz obserwacji zajęć dla nauczycieli.
Scenariusz zajęć otwartych w klasie 2 Prowadząca: Halina Czerwonka Czas: 3x45 min. Temat kręgu: Jesteśmy Europejczykami Tematy ośrodków dziennych:
- Podróżujemy po krajach sąsiadujących z Polską.
- Z paszportem przez państwa Europy.
Temat dnia: Podróżujemy po krajach sąsiadujących z Polską. Zapis w dzienniku: Utrwalenie wiadomości o Polsce. Wyszukiwanie i porządkowanie informacji o państwach sąsiadujących z Polską. Określanie położenia na mapie oraz charakteryzowanie tych państw. Uzupełnianie tekstu- wielka litera w nazwach państw i miast. Kolorowanie flag zgodnie z opisem. Działania na liczbach trzycyfrowych zawierających setki i dziesiątki- sprawdzenie poprawności obliczeń. Zabawy muzyczno- ruchowe. Cel główny: Poznanie krajów sąsiadujących z Polską - ich symboliki. Cele nauczania: Poziom I - wiadomości Kategoria A - Zapamiętanie wiadomości Uczeń:
- wymienia państwa sąsiadujące z Polską,
- wskazuje na mapie Polskę i jej sąsiadów,
- wybiera z tekstu ważne informacje o państwach,
- zna powitania w kilku językach.
Kategoria B - Rozumienie wiadomości Uczeń:
- rozpoznaje flagi poznanych krajów,
- tańczy polkę,
- określa położenie geograficzne państw względem Polski.
Poziom II - umiejętności Kategoria C - Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Uczeń:
- porządkuje zdobyte informacje,
- wykreśla nieprawidłowe obliczenia działań na liczbach trzycyfrowych zawierających setki i dziesiątki,
- koloruje flagi państw,
- dopasowuje wycięty kontur państwa do miejsca na mapie,
- przyporządkuje pamiątkę do państwa z którego pochodzi,
- interpretuje ruchem utwory muzyczne.
Kategoria D - Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
- dokonuje samooceny wiedzy i umiejętności,
- prezentuje zdobytą wiedzę przed kolegami.
Cel wychowawczy: Rozwijanie szacunku dla kraju ojczystego i krajów sąsiadujących. Metody:
- podające: opis, objaśnienie prowadzącego
- eksponujące: pokaz, prezentacja medialna (nagrania na CD i kasetach)
- praktyczne: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne
- aktywizujące:
- ewaluacyjna - "Ankieta ścienna"
- problemowa
Formy pracy: indywidualna jednolita i zróżnicowana, zbiorowa jednolita, grupowa jednolita i zróżnicowana Środki dydaktyczne:
- list
- pytania (wiadomości o Polsce)
- bilety w 7 kolorach
- woreczek do losowania biletów
- 7 znaczków z napisem "Przewodnik"
- wizytówki z nazwami państw na ławki
- kartki z nazwami państw (druga strona to wyrazy tworzące temat zajęć)
- flagi państw
- ankiety ścienne
- karty - wizytówki państw
- kartki zawierające informacje o każdym z państw
- kontury państw
- mapa Europy
- karty pracy indywidualnej (mapa konturowa Europy, tekst z do uzupełnienia)
- zadania tekstowe
- pamiątki ( matrioszki, modele samochodów, książki, pocztówki, albumy, kasety itp.)
- godła do pokolorowania
- dyplomy
- magnetofon
- kasety i płyty CD z nagraniami utworów muzycznych
- gazety
Przebieg zajęć:
- Powitanie zaproszonych gości i dzieci.
Dzieci wchodzą parami do sali, stają na środku i mówią gościom "Dzień dobry". Następnie siadają na dywanie.
- Witam wszystkich, którzy dzisiaj przyszli do nas w gości. (Osoby, które czują się powitane machają ręką)
- Witam wszystkie dziewczynki.
- Witam wszystkich chłopców.
- Witam wszystkich, którzy będą dzisiaj zgodnie pracować w grupie.
- Zaproszenie do podróży.
Do sali wchodzi szkolna sekretarka i przynosi list adresowany do dzieci. Uczniowie dziękują za list, a jeden z uczniów odczytuje jego treść.
----------------------------------------------------------
Warszawa, 14 maja 2004r.
Gratuluję! Komputer losowo wybrał Waszą klasę i w nagrodę wyruszycie dzisiaj na ciekawa wycieczkę. Odwiedzicie i poznacie państwa, które sąsiadują z Polską. Zanim wyruszycie w podróż i otrzymacie bilety, musicie odpowiedzieć na kilka pytań. Dziecko, które odpowie na wylosowane pytanie znajdujące się w kopercie, będzie przewodnikiem po jednym z państw.
Życzę niezapomnianych wrażeń w czasie podróży. Podróżnik Sobieradzik. ---------------------------------------------------------------
- Utrwalenie wiadomości o Polsce - wybór liderów grup.
Nauczyciel odczytuje pytania z listu.
- Podaj nazwę morza nad którym leży Polska.
- Podaj nazwy stolic Polski - dawnych i obecnej.
- Jakie są polskie barwy narodowe?
- Jak nazywa się nasze państwo i jego mieszkańcy?
- Wymień największe polskie rzeki.
- Wymień dwa tytuły legend polskich.
- Od kiedy Polska należy do Unii Europejskiej?
Wybrany uczeń odpowiada na pytanie. Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi losuje bilet i otrzymuje znaczek przewodnika wylosowanego państwa, który nakleja na ubraniu.
- Losowanie biletów przez pozostałych uczniów - tworzenie grup.
Grupy zajmują miejsca przy stoliku z nazwą wylosowanego państwa. Przewodnik siada w środku swojej grupy.
- Podanie tematu dnia.
Na tablicy znajdują się flagi z podpisami państw.
- Aby dowiedzieć się, jak będzie brzmiał temat naszych dzisiejszych zajęć odczytajcie nazwy państw, a następnie uporządkujcie je zgodnie z kolejnością liter w alfabecie. Białoruś Czechy Litwa Niemcy Rosja Słowacja Ukraina Podróżujemy po krajach sąsiadujących z Polską .
Po ułożeniu nazw, uczniowie odwracają kartoniki na których zapisany jest temat zajeć- głośno go odczytują.
- Podanie celów zajęć - ankieta ścienna " Co wiemy o sąsiadach Polski?"
Uczniowie oceniają poziom wiedzy i umiejętności w wymienionych obszarach na ankietach w pracy grupowej.
- Spróbujcie ocenić swoje wiadomości o krajach sąsiadujących z Polską szczerze odpowiadając na pytania zapisane na kartkach.
Głośne odczytanie pytań:
Czy znasz nazwy wszystkich państw sąsiadujących z Polską? Czy znasz stolice państw sąsiadujących z Polską? Czy potrafisz rozpoznać flagi państw sąsiadujących z Polską? Czy potrafisz wskazać na mapie państwa sąsiadujące z Polską? Czy wiesz, które państwa sąsiadujące z polską należą do Unii Europejskiej? W odpowiednim miejscu na osi pod pytaniem, postaw kropkę zieloną kredką. Po wypełnieniu polecenia podaj kartkę następnej grupie. Przypięcie kartek z odpowiedziami na tablicy. Głośne odczytanie pytań.
- Widzę, że szczerze odpowiedzieliście na pytania. Zobaczymy, czy pod koniec dzisiejszej podróży wasza wiedza wzbogaci się o nowe wiadomości.
Zachęcam was do uważnego słuchania i aktywnej, zgodnej pracy w grupach. Oto pierwsze zadanie do wykonania:
- Opracowanie wizytówek państw - praca grupowa jednolita
Nauczyciel dla każdej grupy przygotowuje krótki tekst o wybranym państwie, w którym muszą się znaleźć informacje o stolicy, fladze, przynależności do Unii, potrawie, powitaniu w języku tego państwa oraz jakaś ciekawostka. Wiadomości te dzieci wykorzystają do uzupełnienia kart pracy.
- Otrzymujecie tekst o państwie po którym podróżujecie. Przeczytajcie go cicho i uważnie, a następnie uzupełnijcie kartę pracy - wizytówkę państwa.
Czas wykonania zadania 10 minut. Grupa, która wykona wcześniej zadanie, siada na dywanie. Dzieci, które usiądą na dywanie - tarasie widokowym, wykonują z gazet lunety i patrząc na mapę wyszukują swoje państwo.
- Prezentacja państw.
Wszyscy uczniowie siedzą na dywanie. Grupa, która będzie prezentowała swoje państwo tworzy pociąg i porusza się w takt śpiewanej przez wszystkich piosenki:
Hej, jedziemy w kraj daleki Poprzez góry, poprzez rzeki, Pędzi pociąg co ma tchu, pędzi pociąg, co ma tchu. Na bok , z drogi, hu, hu, hu, hu Hu, hu, hu, hu, hu. ...dojeżdżając do swojego stolika.NIEMCY
Przewodnik odczytuje informacje z karty pracy. Prezentuje flagę, wskazując ją na tablicy. Pod flagą przypina wizytówkę państwa. - Zapraszam was teraz do wysłuchania pięknej muzyki, której twórcą jest sławny kompozytor niemiecki Jan Sebastian Bach. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że jesteście na dworze książąt niemieckich, gdzie właśnie odbywa się koncert.
CZECHY Grupa z Czech tworzy pociąg, wszyscy śpiewają piosenkę. Przewodnik odczytuje informacje, prezentuje flagę, przypina wizytówkę państwa. - Wiemy już, że polka to taniec czeski. Spróbujmy zatańczyć "Doudlebską Polkę", której uczyliśmy się na kulturze fizycznej.
- Dobieramy się w pary
- Ustawiamy się w parach na obwodzie koła
- 16 taktów idziemy parami w rytm muzyki
- Dzieci z wewnętrznego koła tworzą pary i klaszczą na przemian w dłonie Dzieci z zewnętrznego koła skacząc poruszają się w rytm muzyki
- Po 16 taktach znów dobieramy się w pary i idziemy w takt muzyki
- Dzieci z zewnętrznego koła tworzą pary i klaszczą na przemian w dłonie Dzieci z wewnętrznego koła skacząc poruszają się w rytm muzyki
- Stojąc naprzeciwko siebie kłaniamy się.
SŁOWACJA Grupa ze Słowacji tworzy pociąg, wszyscy śpiewają piosenkę. Przewodnik odczytuje informacje, prezentuje flagę, przypina wizytówkę państwa. - Na pewno słyszeliście o góralskim zbójniku Janosiku. Przebywał w Tatrach po stronie polskiej i słowackiej. Posłuchajcie góralskiej melodii ludowej "Zbójnicki". Chętni chłopcy mogą zatańczyć.
UKRAINA Grupa z Ukrainy tworzy pociąg, wszyscy śpiewają piosenkę. Przewodnik odczytuje informacje, prezentuje flagę, przypina wizytówkę państwa. - Posłuchajcie teraz ludowej pieśni ukraińskiej. Stańcie obok siebie w kole, twarzą do środka koła. Słuchając poruszajcie się w rytm muzyki w prawo i w lewo.
BIAŁORUŚ Grupa z Białorusi tworzy pociąg, wszyscy śpiewają piosenkę. Przewodnik odczytuje informacje, prezentuje flagę, przypina wizytówkę państwa. - Posłuchamy teraz białoruskiej melodii ludowej pt. "W polu brzoza stała". Dziewczynki spróbują przedstawić ruchem ten utwór muzyczny.
LITWA Grupa z Litwy tworzy pociąg, wszyscy śpiewają piosenkę. Przewodnik odczytuje informacje, prezentuje flagę, przypina wizytówkę państwa.
ROSJA Grupa z Rosji tworzy pociąg, wszyscy śpiewają piosenkę. Przewodnik odczytuje informacje, prezentuje flagę, przypina wizytówkę państwa. - A teraz posłuchajcie utworu sławnego rosyjskiego kompozytora, Piotra Czajkowskiego. Specjalnie dla was i zaproszonych gości balet "Jezioro łabędzie". Kto chciałby choć przez chwilę stać się łabędziem może teraz zatańczyć. Uczniowie wracają do ławek.
- Określanie położenia państw na mapie - praca indywidualna jednolita.
- Obserwując przez lunetę mapę, każdy z was znalazł państwo do którego dzisiaj pojechał. Oto kontury państw. Prezentacja konturów na tablicy przez nauczyciela. Który z nich to kontur Polski? Wybrany uczeń odszukuje kontur i przypina go na mapie Europy. W tym czasie nauczyciel rozdaje karty pracy indywidualnej. - Proszę kolejno przedstawicieli grup o odszukanie państwa na mapie i przypięcie właściwego konturu. - Określ, gdzie znajduje się to państwo względem Polski. W tym czasie wszyscy wyszukają i podpiszą państwa na konturowych mapach Europy w swoich kartach pracy. - Wymień zachodniego sąsiada Polski, południowych sąsiadów, sąsiadów na wschodzie, na północy. - Świetnie poradziliście sobie z tym zadaniem.
- Uzupełnianie tekstu o poznanych państwach - praca indywidualna zróżnicowana.
- Na waszych kartach pracy jest jeszcze jedno polecenie z numerem 2. (Zał. Nr 6) Odczytanie poleceń z trzech poziomów. Poziom 1 - łatwy Uzupełnij zdania wyrazami z ramki.
Dziś poznaliśmy nazwy państw, które są naszymi sąsiadami. Oto one: ..............., ..................., ...................., ................, ................., .................. i ...................... .Nauczyliśmy się także odszukiwać te państwa na mapie ................... .
Wyrazy do wstawienia: Niemcy, Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś, Litwa, Rosja, Europy.
Poziom 2- średni stopień trudności Uzupełnij zdania brakującymi wyrazami. (tekst jak wyżej)
Poziom 3 - trudny Dokończ samodzielnie rozpoczęte zdania Dziś poznaliśmy ......................................... . Nauczyliśmy się .............................................. .
Wykonanie polecenia przez uczniów. Odczytanie uzupełnionych tekstów. Zebranie kart do sprawdzenia.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych - praca grupowa zróżnicowana.
Treść zadania odczytuje nauczyciel.
- Turysta wybrał się na wycieczkę po krajach sąsiadujących z Polską. Zwiedzał wiele ciekawych miejsc. Zwiedzane miejsca z danego kraju zapisał obok działań matematycznych. Tylko jedno z podanych działań jest prawidłowo rozwiązane. Odszukajcie to działanie, a dowiecie się, które miejsce podobało mu się najbardziej.
Rozdanie kart z zadaniami poszczególnym grupom. Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanych działań, wybierają właściwe i odczytują nazwę najciekawszego miejsca. - Jakie państwo zwiedzał turysta w waszym zadaniu? Pokaz ilustracji, zdjęcia przedstawiającego to miejsce. Niemcy - Brama Brandenburska Czechy - Most Karola Słowacja - Zamek w dolinie Orawy Ukraina - Pałac carycy Katarzyny II w Kijowie Białoruś - Cerkiew Pietropawłowska lub Puszcza Białowieska Litwa - Ostra Brama z kaplicą Matki Boskiej Ostrobramskiej Rosja - Pałac Kremlowski
- Pamiątki z podróży - wystawa zgromadzonych eksponatów.
- Turysta zgromadził wiele pamiątek podróżując po państwach sąsiadujących z Polską. Odgadnij z jakiego państwa pochodzi każda z tych pamiątek. Nauczyciel prezentuje, uczniowie odgadują.
- Podsumowanie zajęć - ankieta ścienna
- Myślę, że teraz możecie ocenić wasze wiadomości zdobyte na dzisiejszych zajęciach. Jeszcze raz odczytajcie pytania i zaznaczcie odpowiedzi czerwoną kredką. Podajcie kartkę następnej grupie. Przypięcie kart ewaluacyjnych na tablicy.
- Zakończenie i ocena.
- Podróżując po państwach sąsiadujących z Polską zdobyliście wiele nowych wiadomości i umiejętności. Sprawdziliście się w roli przewodników i uczestników tej podróży na niby. W nagrodę otrzymujecie ode mnie dyplomy " Małych Europejczyków", a jutro wybierzemy się w kolejną podróż i odpiszemy Sobieradzikowi na list, który dzisiaj otrzymaliśmy. Nauczyciel wręcza dyplomy uczniom.
- Praca domowa
- Uzupełnieniem zdobytej dziś wiedzy o sąsiadach Polski, będzie poznanie jeszcze jednego symbolu państwa jakim jest godło. - Przypomnijcie jak wygląda godło Polski.
Oto godła wszystkich państw po których podróżowaliśmy. Waszym zadaniem domowym będzie ich pokolorowanie i podpisanie.
- Pożegnanie gości.
Opracowała: Halina Czerwonka nauczyciel nauczania zintegrowanego w PSP w Lipsku opiekun SKE kl.1-3 "Mały Europejczyk" ANKIETA EWALUACYJNA ZAJĘĆ OTWARTYCH Prowadząca: Halina Czerwonka Klasa: 2 c Data: 17 maja 2004r. Temat: Podróżujemy po krajach sąsiadujących z Polską. Proszę o wypełnienie ankiety, której celem jest poznanie opinii o przeprowadzonych przeze mnie zajęciach. Opinia ta pozwoli mi na wyeliminowanie błędów i uwzględnienie sugestii, co przyniesie w przyszłości korzyści uczniom. Proszę podkreślić wybraną odpowiedź lub wpisać własną.
- Jak Pani ocenia atrakcyjność zajęć?
niska średnia dobra wysoka bardzo wysoka
- Jak Pani ocenia organizację zajęć?
niska średnia dobra wysoka bardzo wysoka
- Proszę o ocenę przydatności prowadzonych zajęć dla nauczyciela obserwującego. niska średnia dobra wysoka bardzo wysoka
- Jakie pomysły spodobały się Pani najbardziej i dlaczego?
............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ................................................................................
- Czego Pani brakowało w zajęciach?
............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ................................................................................ Dziękuję ARKUSZ OBSERWACYJNY ZAJĘĆ Prowadzący zajęcia otwarte: Halina Czerwonka Klasa: 2 c Data: 17 maja 2004 r. Temat zajęć: Podróżujemy po państwach sąsiadujących z Polską. L.p. Przedmiot obserwacji Ocena punktowa (1-5) Uwagi
- Sposób prezentacji tematu i celów zajęć.
- Dobór metod i form do założonych celów.
- Wykorzystanie zastosowanych pomocy dydaktycznych.
- Elementy i sposoby indywidualizacji pracy.
- Poziom zintegrowania edukacji.
- Komunikacja między uczniami.
- Elementy samooceny ucznia.
Dodatkowe uwagi i spostrzeżenia: ............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ................................................................................ |